Semesterboenden: Hyr stugor, lägenheter och strandhus i hela världen – HomeToGo
Börja söka
 base64Hash

Vi hjälper gärna till!

Läs om semesterboenden och få svar på dina frågor kring att boka ett semesterboende, att välja utrustning och bekvämligheter, eller att resa med dina husdjur!

Grunderna kring semesterboenden

Vad är ett semesterboende?

Ett semesterboende är ett vanligt alternativ till ett hotell och syftar till uthyrning av ett möblerat hus eller lägenhet till semestrande resenärer. Uthyraren kan antingen vara en privatperson eller ett professionellt företag. Semesterboenden erbjuder resenärer en “hemupplevelse” medan de är på semester. Priser varierar beroende på vilken typ av boende det rör sig om, läget och utrustningsnivån.

När bör jag överväga ett semesterboende istället för ett hotell?

Vare sig du reser i tjänsten eller privat finns det ett antal anledningar till varför du bör välja ett semesterboende istället för ett hotell:

- mer plats

- mer privat med en känsla av att vara ”hemma”

- mer frihet (du kan styra över tider osv själv)

- ofta billigare, särskilt när ni reser i grupp

Vad är det som gör ett semesterboende unikt?

- Semesterboenden möjliggör större frihet: Du behöver inte hålla dig till schemalagd middag/lunch/frukost; du styr över din tid som du själv vill.

- Semesterboenden erbjuder mest värde för pengarna: De är ofta billigare än ett hotell, och du kan ha tillgång till alla bekvämligheter du behöver – jacuzzi, pool, terrass, sjöutsikt, osv.

- Semesterboenden har alltid en unik atmosfär: Med annorlunda lägen, arkitektur, och dekor, är varje semesterboende unikt. Du kan bland mycket annat uppleva en rustik, modern, lyxig eller mysig miljö.

Boka snabbt och enkelt

Vilka är de vanligaste bokningstyperna?

Bokningsalternativen varierar beroende på leverantörens och ägarens villkor. Det finns två typer av bokningar: Den första är “direktbokning,” vilken låter dig boka och betala med bara några klick via förmedlarens betallösning (CB, kortbetalning, direktbetalning, osv). Den andra typen kallas “på begäran” och kräver att du skickar ett meddelande (”bokningsförfrågan” eller ”förfrågan”) till fastighetsägaren innan du bokar ett boende. Ägaren måste generellt sett kontrollera (vanligtvis inom 24 timmar) om boendet du vill boka fortfarande är tillgängligt innan din ”bokningsförfrågan” accepteras. Vänligen observera att en “bokningsförfrågan” eller “förfrågan” oftast inte är bindande och därför kommer dina betaluppgifter inte att behövas i detta skede. Däremot behövs dina kontaktuppgifter (namn, e-postadress, osv.) så att ägaren eller förmedlaren kan kontakta dig.

Kan jag avboka?

Du kan givetvis avboka; däremot bör du alltid kontrollera de aktuella avbokningsvillkoren, som kan variera mellan olika förmedlare och fastighetsägare. Om du vill se avbokningsvillkoren bör du kontrollera avbokningsvillkoren på hemsidan där du bokade ditt semesterboende eller bekräftelsemailet som skickats ut av förmedlaren du genomförde din bokning hos.

Kan jag reservera ett boende och betala senare?

Om hemsidan du bokar ditt semesterboende på erbjuder denna möjlighet bör du kunna se detta alternativ och kunna använda det. Kontrollera alltid förmedlarens användningsvillkor för mer information.

Vad gäller vid avbokning?

Avbokningsvillkoren sätter ramarna för vad som gäller när en hyresgäst genomför en avbokning; den specificerar under vilka omständigheter hyresgästen har rätt till en återbetalning. Dessa villkor kan skilja sig åt mellan olika förmedlare och fastighetsägare. Observera att du per automatik samtycker till dessa villkor i samband med att du bokar ett boende. Inte alla avbokningar ger rätt till en återbetalning (antingen hela eller delar av beloppet), kontrollera därför alltid avbokningsvillkoren innan du bokar en fastighet.

När kommer jag att få min bokningsbekräftelse?

När du får din bokningsbekräftelse beror på förmedlaren eller resebyrån du använde dig av för att boka boendet. Om du inte fått ett bekräftelsemail inom 48 timmar från det att du genomförde din bokning bör du kontrollera din skräppostmapp. Om du fortfarande inte hittar din bokningsbekräftelse ber vi dig ta kontakt med förmedlaren eller bostadsägaren.

Hur tar jag kontakt med fastighetsägaren?

När du genomfört din bokning bör du få ett e-postmeddelande som innehåller kontaktuppgifter till ägaren eller hyresförmedlaren. Om du inte får uppgifterna efter att du genomfört en bokning på en förmedlares hemsida ber vi dig kontakta förmedlarens kundtjänst.

Behöver jag reseförsäkring när jag bokar ett semesterboende?

Du väljer själv om du vill teckna en reseförsäkring eller inte. Vissa försäkringsbolag erbjuder reseförsäkring i tillägg till personligt ansvarsskydd. För mer information rekommenderar vi att du kontrollerar vad som gäller på destinationsorten.

På vilket språk bör jag kommunicera med fastighetsägaren?

Om du bokar ett semesterboende via en hemsida i landet där du själv bor, och inget annat framgår, kommer du att kommunicera med ägaren på ditt språk. I vissa fall kommer det att framgå att ni ska kommunicera på engelska. Om du hyr ett boende utomlands, och inget annat framgår, kan du skicka ett meddelande till ägaren på ditt eget språk och på engelska. Tänk på att meddelandena kan komma att översättas med hjälp av kostnadsfria översättningsverktyg, och därför bör språket inte utgöra en barriär.

Finns det någon extraavgift för städning eller städdeposition?

I tillägg till avbokningsvillkoren kommer villkoren för städavgift eller städdeposition att anges i förmedlarens/ägarens regler och villkor. Normalt sett brukar dessa uppgifter att framgå i erbjudandetexten såväl som i dina bokningsuppgifter och i kontraktet.

Information om betalning

Är mina betaluppgifter säkra och skyddade?

Samma regler som för alla andra transaktioner gäller vid bokning av en semesterbostad. Se till att du har en SSL-anslutning när du anger dina bankuppgifter. Merparten webbläsare visar en låsikon i adressfältet som en bekräftelse på att anslutningen är krypterad.

Vad är en deposition och hur går det till? (t ex när får jag tillbaka den)?

En deposition är en handpenning som lämnas på förhand och som förvaras av fastighetsägaren fram till att vistelsen är slut. Ägaren kan använda pengarna om du skulle orsaka skador i eller på bostaden. Om det inte uppkommit några skador kommer du att få tillbaka hela depositionsbeloppet efter din vistelse.

Vad ska betalas, och när?

Det beror på vilka regler och villkor som leverantören eller fastighetsägaren angett. Vissa ber om hela hyresbeloppet på en gång, medan andra kommer att be om en viss andel av hyresbeloppet på förhand, varpå resterande andel kommer att betalas efter vistelsen. Du kan även komma att behöva betala en deposition i tillägg till bokningsavgiften (om den inte redan ingår). Kontrollera alltid reglerna och villkoren såväl som betalningsvillkoren innan du bokar. Du bör få en summering av informationen som en del av bokningsuppgifterna.

Vilken betalmetod kan jag använda vid bokning?

Beroende på leverantören eller fastighetsägaren kommer du att erbjudas ett eller flera betalningsalternativ i samband med bokning. Den vanligaste metoden är en banköverföring eller kortbetalning.

Välj utrustningen du behöver

Hur vet man vilken utrustning och vilka bekvämligheter som ingår?

Normalt sett finns en detaljerad lista över all utrustning och alla bekvämligheter som ingår i semesterboendet. För mer information bör du ta kontakt med fastighetsägaren eller förmedlaren vars boende du avser boka.

Ingår utrustning och bekvämligheter i priset?

Såvida inget annat framgår ingår utrustningen och bekvämligheterna utan extra kostnad. Däremot kan vissa bekvämligheter såsom bastu, jacuzzi, osv. ge upphov till ytterligare kostnader, antingen fasta eller baserade på användning. Kontakta alltid ägaren eller förmedlaren via hemsidan du genomförde bokningen på för mer information.

Kan jag begära ytterligare utrustning i min semesterbostad?

Du bör använda alla filter på utrustning/bekvämligheter som finns tillgängliga när du söker efter semesterboenden. Om din semesterbostad fortfarande saknar någonting kan du fråga ägaren eller leverantören med vilken du genomförde din bokning, om det är möjligt att lägga till extra utrustning samt hur mycket det skulle kosta. Däremot rekommenderar vi att du, om möjligt, själv tar med dig utrustningen du har behov av.

Hur kan jag söka efter semesterboenden som erbjuder viss specifik utrustning eller specifika bekvämligheter?

Du kan använda bekvämlighetsfilter för att filtrera fram resultat som matchar dina preferenser. Till exempel kan du använda filtret ”Pool”, vilket gör att alla semesterboenden i dina sökresultat kommer att ha en pool. Du kan använda flera filter till en sökning. Om du vill se djurvänliga semesterboenden med balkong till exempel, kan du välja ”Djur OK” och ”Balkong” som filter. För mer information om ett visst semesterboendes bekvämligheter och utrustning kan du kontakta semesterboendets ägare eller förmedlaren av semesterboendet.

Finns det några restriktioner kring hur man får använda utrustningen i semesterboendet?

Vanligtvis är all utrustning som listas i annonsen tillgänglig under tiden för din vistelse. Om det är något du känner dig osäker kring kan du fråga ägaren eller förmedlaren.

Kommer jag att behöva betala extra för att använda internet/wifi?

Om internet/wifi listas som en tillgänglig bekvämlighet bör du inte behöva betala någon avgift.

Vad bör jag göra om jag skadar eller har sönder någonting i semesterbostaden?

Om du skadar eller har sönder någonting i semesterbostaden ska du hålla dig lugn och kontakta ägaren. Om det skadade föremålet måste lagas eller bytas ut omedelbart kommer han/hon att säga till dig vad du ska göra. Du kan även kontrollera om din reseförsäkring eller privata försäkring kan ersätta skadorna. Vänligen observera att ägaren kan komma att behålla del av, eller hela, din deposition för att täcka kostnaden för skadorna.

Hitta ett djurvänligt boende

Kan jag ta med mina husdjur?

Om semesterboendet du söker behöver vara djurvänligt kommer du att kunna filtrera på detta i samband med att du söker efter ett semesterboende. Om semesterboendet inte uttryckligen uppger att djur är välkomna kommer du inte att kunna ta med dina husdjur.

Hur många djur kan jag ta med?

Att ta med ett djur är det vanliga. Om fler djur är tillåtna på ett djurvänligt semesterboende kommer antalet att framgå av objektbeskrivningen. Om inte ber vi dig kontakta ägaren eller leverantören för mer information.

Behöver jag tillhandahålla vaccinationscertifikat om jag reser med mina husdjur?

Om du reser inom Europa med ditt husdjur kan du behöva visa upp ditt husdjurs pass för ägaren eller personalen på ditt semesterboende. Detta dokument bevisar att ditt djur har blivit vaccinerat mot rabies. I tillägg till detta måste ditt husdjur ha någon form av identifikation, t ex ett chipp. Passet och identifikationsmedlet kan ordnas hos veterinär. Beroende på din destination kan restriktionerna variera. Din veterinär bör kunna ge dig mer information.

Är alla sorters husdjur tillåtna?

Hundar och katter de vanligaste djuren som människor reser med, så de kommer att vara tillåtna i merparten fall, så länge du valt ett djurvänligt boende och levt upp till kraven för medhavda husdjur som gäller på destinationsorten. Om du äger ”exotiska” djur såsom ormar, spindlar, osv. ber vi dig ta kontakt med boendets ägare eller förmedlarens kundtjänst för mer information. Observera att visa hundar kan klassificeras som “farliga” och därför inte är välkomna på vissa semesterboenden/orter. Kontrollera alltid klassificeringen i ditt land och destinationslandet.

Kan jag begära att boendet tillhandahåller vissa typer av utrustning för mina husdjur?

Vi råder dig att ta direktkontakt med ägaren till boendet om du behöver specialutrustning till dina husdjur. Observera att ägaren inte är tvungen att tillhandahålla specialutrustning och kan komma att ta betalt för denna.

Vad ska jag göra om mitt husdjur skadar något på semesterboendet?

Om ditt husdjur orsakar skador ska du rapportera detta till ägaren. Om det skadade föremålet måste lagas eller bli utbytt direkt kommer han/hon att instruera dig kring hur du ska agera. Du bör även kontrollera om din reseförsäkring eller privata försäkring kan ersätta skadorna. Vänligen observera att ägaren kan komma att behålla del av, eller hela, din deposition för att täcka kostnaden för skadorna.

Förbered dig inför ankomst och avgång

Hur fungerar incheckning och utcheckning?

Du kommer att behöva boka in ankomsttid (incheckning) och avresetid (utcheckning) med semesterboendet. I vissa fall kan du diskutera anpassade in- och utcheckningstider direkt med ägaren. Vissa boenden tillåter endast in- och utcheckning på fasta tider. Se dina bokningsuppgifter för mer information.

Hur får jag nycklarna till boendet?

Till skillnad från ett hotell har en oberoende uthyrare av semesterboenden ingen reception (förutom i specifika fall). Därför behöver du antingen komma överens om en tid för att hämta nyckel med ägaren, eller följa instruktionerna som framgår av dina bokningsuppgifter. Det fungerar på samma sätt när det gäller att återlämna nycklarna till ägaren i slutet av din vistelse.

Kan jag checka in vid midnatt?

Det beror på vilken sorts boende du bokat samt på leverantören. Ankomsttiden kommer att delas med dig i samband med att din bokning har godkänts (kontrollera dina bokningsuppgifter). Om du har fler frågor råder vi dig att ta direktkontakt med ägaren eller leverantören genom vilken du genomfört din bokning.

Måste jag städa semesterboendet innan jag checkar ut?

Beroende på hyresvillkoren och/eller de tillval du gjort kan städtjänst och kostnad för detta att tillkomma. Städavgifterna ingår oftast i bokningsavgiften. Vänligen se villkoren för boendet och bokningsuppgifterna för mer information.

Vem ska jag kontakta om jag vill framföra klagomål?

Om du stöter på problem med semesterboendet du bokat (t ex felande utrustning, diskrepanser mellan ditt kontrakt och det faktiska boendet osv.) ska du prata med din kontaktperson, vars kontaktuppgifter kommer att framgå av dina bokningsuppgifter.

Bör jag ha någon särskild dokumentation med mig?

I tillägg till att ha med dig viktiga dokument såsom legitimation (pass om du reser utomlands) och hälso-/vaccinationscertifikat (beror på destinationen), rekommenderar vi att du tar med dig ditt hyreskontrakt samt ägarens kontaktuppgifter. Du skulle även kunna ha med dig dina försäkringsuppgifter i händelse av en olycka (t ex om du eller ditt husdjur råkar ha sönder något på semesterboendet). Har du uppgifterna nära till hands kommer du både att spara tid och göra situationen mindre stressig.

Väl på plats, kan jag avbryta min bokning om jag upptäcker att någonting inte stämmer?

Att avbryta en bokning väl på plats kräver en exceptionell situation. Om det skulle hända uppmanar vi dig att tala direkt med ägaren, och om möjligt inspektera boendet tillsammans för att se om det finns några stora problem.

Vem ska jag kontakta i händelse av problem eller om jag har en fråga efter ankomsten?

Om du stöter på problem eller har en fråga väl på plats bör du kontakta ägaren, eller i vissa fall, förmedlaren av boendet du bokat. Se informationen du fick efter att din bokning godkändes för att ta reda på vem du ska kontakta.

Undvik bedrägerier och misstänksamma annonser

Vad ska jag göra om jag tycker att en annons ser misstänkt ut?

Om en annons verkar misstänkt på grund av bristfällig information och vaga svar från ägaren, eller om ägaren ber dig uppge personuppgifter som han/hon inte har behov av att känna till, såsom ditt personnummer eller en tvåsidig skanning av ditt kreditkort, ska du inte svara och istället rapportera detta på hemsidan där du sökt efter ett semesterboende.

Hur kan jag vara säker på att boendet motsvarar beskrivningen?

Leverantörer lägger mycket energi på att identifiera och ta bort falska annonser. Resenärer bör begära så mycket information som möjligt innan de bokar (t ex bilder, adress, osv.), kontrollera att betalningssidan är säkrad med SSL, och undvika misstänksamma betalmetoder (t ex Western Union) eller förfrågningar om uppgifter (t ex begäran om att få en tvåsidig skanning av ett betalkort). Om du är tveksam ska du ta kontakt med leverantörens kundtjänst.

Hur undviker jag att bli lurad?

Gå inte med på att betala för ditt semesterboende via betalorder, genom att skicka pengar via post, eller via en direktöverföring (t ex genom Western Union), då dessa typer av transaktioner inte är spårningsbara och ofta tyder på att någonting inte står rätt till. Tveka inte inför att begära fler uppgifter om ett boende (fler bilder, exakt adress, osv.). Begär ett detaljerat kontrakt, vilket kan skydda dig i händelse av en tvist. En leverantör eller ägare som inte vill skriva kontrakt är inte pålitlig.

Hur används mina personuppgifter?

Generellt sett samlas personuppgifter endast in i samband med att du själv uppger dem när du skapar ett konto, skickar en bokningsbegäran, eller kontaktar en hemsida via e-post eller ett kontaktformulär. Dina personuppgifter kommer att hanteras strikt konfidentiellt. Vänligen se integritetspolicyn för den aktuella hemsidan för mer information.

Att boka med HomeToGo

Hur kommer jag i kontakt med HTGs kundtjänst?

Om du har en fråga gällande vår tjänst, kan du skicka den till följande e-postadress: [email protected] eller ringa oss på telefon: +46 8 446 826 69. Vi kommer att göra vårt yttersta för att besvara ditt e-postmeddelande så fort som möjligt!

Vad innebär “på begäran”?

Semesterboenden som är markerade som “på begäran” kräver att du kontaktar ägaren innan bokning. Detta extra steg som krävs för “på begäran” bokningar skiljer sig från semesterboenden som erbjuder ”direktbokning”, som går att boka omedelbart genom några få klick genom att trycka på knappen ”se deal”.

Vad är skillnaden mellan “direktbokning” och “expressbokning”?

Boenden som är markerade som “direktbokning” kan bokas direkt på vår hemsida eller på vår partners hemsida, där du kan avsluta bokningsprocessen genom några få steg. Boenden som är markerade som “express” kan bokas i sin helhet på HomeToGos hemsida, inklusive betalning. Kontraktspartnern är fortsatt leverantör (HomeToGos partner) och kommer att vara din kontakt i händelse av justeringar eller avbokning.

Vad händer om priset som visas på HomeToGo och priset på partnersidan skiljer sig åt?

Priset på leverantörens hemsida är alltid det korrekta priset. HomeToGo gör sitt yttersta för att se till att våra priser är korrekta, så om du upptäcker diskrepanser får du gärna kontakta oss. Skriv till oss på: [email protected].

Kan HomeToGo ge mig individuell rådgivning?

HomeToGo är en metasökmotor som strävar efter att ge dig en överblick över tillgängliga semesterboenden samt möjligheten att jämföra olika erbjudanden. Du kan enkelt anpassa din sökning med hjälp av vårt sökfält och tillgängliga filter, men vi kan inte ge dig andra resultat om det inte finns några erbjudanden som matchar dina önskemål. Om du har specifika frågor kring ett boende ska du vända dig till ägaren eller partnersajten.

Hittar du inte den information du behöver i boendebeskrivningen eller på vårt hjälpcenter?

Kontakta oss via e-post på [email protected] eller per telefon: +46 8 446 826 69.

Vi finns här för dig!


(alla tider i CEST)

Måndag - fredag: 10:00 - 18:00

Vänligen observera: öppettiderna kan variera beroende på tyska helgdagar.

image-tag